Sideturg

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet teeb elektroonilise side valdkonna spetsiifiliste turgude analüüsi.

Sellisteks turgudeks on:

  • kõne lõpetamise hulgiteenuse telefonivõrgus;
  • kõne lõpetamise hulgiteenus mobiiltelefonivõrgus;
  • kohalik juurdepääsu hulgiteenus kindaksmääratud asukohas;
  • masstoodete keskse juurdepääsu hulgiteenus kindlaksmääratud asukohas;
  • kvaliteetne juurdepääsu hulgiteenus kindlaksmääratud asukohas.
Vajadusel määratleb amet analüüsitavatel turgudel märkimisväärse turujõuga ettevõtja (MTE) ning kehtestab MTEle turuspetsiifilised kohustused ning teeb kohustuste üle järelevalvet.

Lisaks:

  • Vaatame läbi mobiilside operaatorite esitatud rändlusteenuste lisatasude rakendamise taotlused ja vajadusel annab loa rändlusteenustel lisatasude rakendamiseks.
  • Lahendame vaidlusi seoses ehitusseadustikus sätestatud kiire sidevõrgu kasutuselevõtu soodustamise meetmete rakendamisega. Meetmed kiire elektroonilise sidevõrgu kasutuselevõtu soodustamiseks on sätestatud ehitusseadustiku peatükis 6 prim
  • Kogume teavet Eesti elektroonilise side turgude arengute kohta, avaldab seda oma veebilehel ja edastab rahvusvahelistele organisatsioonidele (peamiselt BEREC, ITU, OECD, Euroopa Komisjon).

Reguleeritavad turud

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) teostab elektroonilise side valdkonna spetsiifiliste turgude analüüsi:

  • kõne lõpetamise hulgiteenuse telefonivõrgus
  • kõne lõpetamise hulgiteenus mobiiltelefonivõrgu
      a) kohalik juurdepääsu hulgiteenus kindaksmääratud asukohas
      b) masstoodete keskse juurdepääsu hulgiteenus kindlaksmääratud asukohas
  • kvaliteetne juurdepääsu hulgiteenus kindlaksmääratud asukohas

Vajadusel määratleb TTJA analüüsitavatel turgudel märkimisväärse turujõuga ettevõtja (MTE) ning kehtestab MTEle turuspetsiifilised kohustused ning teostab kohustuste üle järelevalvet.

IV ring:

Otsus Telefonivõrgus kõne lõpetamise turu muudatused 

Otsuse lisa 1. Telefonivõrgus kõne lõpetamise turu muudatuste analüüs

Otsuse lisa 2. Komisjoni otsus juhtum EE 2019 2209 

Otsus 1-1018-332 1

Lisa 1. Turu analüüs, märkimisväärse turujõuga ettevõtjaks tunnistamine ja kohustuste kehtestamine

Lisa 3. Euroopa Komisjoni seisukoht

III ring:

Otsus_telefonivõrgus kõne lõpetamise hind ajavahemikuks 01.01.17 – 31.12.17 

Otsuse lisa_Komisjoni otsus seoses juhtumiga EE-2016-1917 

Otsus_Telefonivõrgus kõne lõpetamise hinna muutmine perioodiks 01.01.16-31.12.16 

Otsuse lisa 1_Komisjoni otsus seoses juhtumiga EE_2015_1787 

Otsus:

Lisa 1_Konkreetses telefonivõrgus kindlaks määratud asukohas
kõne lõpetamise turu piiritlemine, analüüs,
märkimisväärse turujõuga ettevõtjaks tunnistamine ja
märkimisväärse turujõuga ettevõtjaks määramata jätmine
ning kohustuste kehtestamine 

Lisa 2_Hinnakontrolli kohustuse kehtestamisega kaasnev mõju sideettevõtjate
kõne lõpetamisega seotud tuludele ja teistele makstavatele tasudele 

 

Lisa 3.1_Komisjoni otsus seoses juhtumiga EE/2014/1572: konkreetses
avalikus telefonivõrgus kindlaks määratud asukohas kõne lõpetamise
turg Eestis 

Lisa 3.2 

Lisa 4_Tehnilise Järelevalve Ameti 01.09.2014 „Konkreetses
telefonivõrgus kindlaks määratud asukohas kõne
lõpetamise turul märkimisväärse turujõuga ettevõtjaks
tunnistamise ja märkimisväärse turujõuga ettevõtjaks
määramata jätmise otsuse“ kavandi siseriikliku
konsultatsiooni tulemused 

Lisa 5_Komisjoni otsus seoses juhtumiga EE/2014/1664: kõne lõpetamise
hulgiteenus konkreetses avalikus telefonivõrgus kindlaksmääratud
asukohas Eestis 

III ring:

Otsus 

Lisa 1_Turu piiritlemine ja analüüs 

Lisa 2_Euroopa Komisjoni otsus seoses juhtumiga EE-2014-1675 

II ring:

Otsus 

Lisa 1_Püsiliinide lõppsegmentide teenuse hulgituru hindade analüüs 

Lisa 2_Kulude eraldi arvestamise, kuludele orienteeritud hinna arvestamise ning tulude omistamise kohustuslik metoodika 

Lisa 3_Riigisisese konsulteerimise tulemused 

Euroopa Komisjoni seisukoht 

V ring

Otsus Mobiiltelefonivõrgus kõne lõpetamise uue hulgihinna kehtestamine ajavahemikul 01.07.2020 - 30.06.2021 

Otsus

Komisjoni otsus 

Konkreetses mobiiltelefonivõrgus häälkõne lõpetamise turu piiritlemine, analüüs, märkimisväärse turujõuga ettevõtjaks tunnistamine ja kohustuste kehtestamine 

IV ring:

Otsus_Mobiiltelefonivõrgus häälkõne lõpetamise hulgiturul uue kõne lõpetamise hinna kehtestamine ajavahemikul 01.07.2018 – 30.06.2019 

Otsuse lisa nr. 1 

Hinnakohustuse otsus perioodiks 01.07.17 – 30.06.18 

Lisa 1 Komisjoni otsus EE 2017_1969 

Otsus 

Lisa 1 

Lisa 2_Siseriiklik konsultatsioon 

Lisa 3_Konkurentsiameti seisukoht 

Lisa 4_Euroopa Komisjoni otsus EE-2016-1848 

III ring:

Otsus 

Lisa 1_Konkreetses mobiiltelefonivõrgus häälkõne lõpetamise turu hindadega seotud konkurentsiprobleemide analüüs 

Lisa 2_Otsuse kavandi riigisisesel konsulteerimisel esitatud arvamuste ja vastulausete arvestamise/mittearvestamise põhjendused 

Lisa 3_Konkurentsiteenistuse seisukoht 

Lisa 4_Konkurentsiameti vastus Euroopa Komisjoni pöördumisele 

Lisa 5_Euroopa Komisjoni seisukoht 

Hinnakohustuse otsus perioodiks 01.07.2014 – 30.06.2015 

Euroopa Komisjoni seisukoht 

Hinnakohustuse otsus perioodiks 01.07.2015-30.06.2016 

Euroopa Komisjoni seisukoht  

Kinnitused märkimisväärse turujõuga ettevõtja kuluarvestusesüsteemi nõuete järgmise kohta

Vastavalt elektroonilise side seaduse § 52 lõikele 6 ja 7 peab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) üks kord aastas kontrollima märkimisväärse turujõuga ettevõtjale kehtestatud kuluarvestussüsteemi nõuete järgimist ja avaldama oma veebilehel selle kohta kinnituse. Vastavas kinnituses peavad muu hulgas kajastuma kulude jaotamise kategooriad ja kulude omistamise eeskirjad.

Telia Eesti AS on märkimisväärse turujõuga ettevõtja ja kohustatud järgima kuluarvestussüsteemi nõudeid, mis on kehtestatud TTJA 16.06.17 otsusega nr 1-10/17-227 sidevõrgule kohaliku juurdepääsu hulgiturul ja TTJA 16.06.17 otsusega nr 1-10/17-228 sidevõrgule keskse juurdepääsu hulgiturul.

Sidevõrgule keskse juurdepääsu hulgituru hindade arvestuse vastavus kuluarvestussüsteemi nõuetele

TTJA kinnitab, et TTJA analüüsis (menetlus nr 17-16/22-13464) Telia esitatud teabe alusel sidevõrgule keskse juurdepääsu hulgiturul 2023 aastal rakendatavate Telia lairiba juurdepääsu hulgiteenuste hindade arvestuse vastavust TTJA 16.06.17 otsuse nr 1-10/17-227 peatükis 6.5.4 sätestatud tingimustele ja otsuse lisas 5 sätestatud meetodile (sh kuluarvestussüsteemi nõuetele) ja ei tuvastanud vastuolusid ning loeb antud asjas järelevalvemenetluse lõppenuks. Kulude jaotamise kategooriad ja kulude omistamise eeskirjad on sätestatud nimetatud otsuse lisas 5.

Võrreldes 2023 aasta lairibaühenduse hindasid kiirustel 50, 100, 200, 500 ja 1000 Mbps eelmise 2022 aasta vastavate hindadega:

1. Telia lairiba juurdepääsu hulgiteenuste hindade hulka kuuluvad lairibavõrgu juurdepääsupunkti kasutamise hinnad, lairibaühenduse kasutamise hinnad ning tipptunni liikluskoormuse hinnad. Kokkuvõtvalt enamik lairibaühenduse ja tipptunni liikluskoormuse kuutasusid langevad olenevalt kiirusest vahemikus  -1 kuni -24% (vt tabel 1). Lisaks rakendab Telia kuni 2023 aasta lõpuni hulgi lairibaühenduste ja tipptunni liikluskoormuse hindadele -20%-st allahindlust

Telia lairiba juurdepääsu hulgiteenuste kuluarvestuse metoodika põhiste hindade võrdlus aastate 2021 – 2023 lõikes ilma allahindluseta

Tabel 1. Telia lairiba juurdepääsu hulgiteenuste kuluarvestuse metoodika põhiste hindade võrdlus aastate 2021 – 2023 lõikes ilma allahindluseta.

2. Telia lairibaühenduste hulgitasandi komplekshinnad, mis koosnevad kõikidest Telia hulgiteenuste tasudest (vt tabel 1), mida lairibaühenduse loomiseks ja kasutamiseks vaja, langevad korral olenevalt kiirusest vahemikus -13% kuni -23% (vt tabel 2). Sarnaselt era- ja ärikliendi jae hindade erinevusele on ka hulgi arvestuslikud komplekshinnad era- ja ärikliendi ühenduste korral erinevad, kuna äriklient tekitab kõrgema tipptunni liikluskoormuse ja seetõttu on hulgi komplekshinnas sisalduv tipptunni liikluskoormuse hinnakomponent kõrgem.

Tabel 2. Telia hulgi lairibaühenduste komplekshindade võrdlus (€ kuus) aastate 2021 – 2023 lõikes, sisaldavad ka Telia kuni 31.12.2023 kehtiva kampaania 20 %-st allahindlust.

3. Marginaal Telia lairibaühenduste jae- ja hulgitasandi hindade vahel on olenevalt kiirusest erakliendi ühenduse korral 9 – 28 €, mis moodustab jaehinnast 41 - 47% ning ärikliendi ühenduse korral 24 – 145 €, mis moodustab jaehinnast 62 – 84%. Vastav marginaal oleks veel kõrgem juhul kui hulgitasandi ühendust broneeritakse üle, see tähendab, et ühe hulgi ühenduse kaudu pakutakse mitut jae ühendust. Võrreldes 2022 aastaga on jae- ja hulgitasandi hindade vahe ehk marginaal erakliendi ühenduse korral enamus kiirustel veelgi kasvanud (3 – 5 €). Marginaal on vähenenud ainult eraklientide 1000 Mbps kiiruse korral, mille puhul on põhjuseks vastava kiiruse jaehinna kiire kahanemine. Ärikliendi ühenduste korral on marginaal vähenenud 32 – 93 € ühenduse kohta, mis on põhjustatud ärikliendi jaehindade kiirest kahanemisest.

4. Alternatiivsete sideettevõtjate lairibaühenduste jaeteenuste kasum, kui nende osutamiseks kasutatakse Telia lairibaühenduste hulgiteenuseid sõltub lisaks Teliale tasutavatest lairibaühenduse hulgiteenuse tasudest, ka täiendavatest alternatiivse sideettevõtja enda jaemüügi- ja turunduskuludest, enda tuumvõrgu haldamise kuludest ning üldhalduskuludest. Nimetatud täiendavad alternatiivse sideettevõtja enda kulud sõltuvad iga konkreetse alternatiivse sideettevõtja tegevuse tõhususest. Euroopas levinud praktika kohaselt eeldatakse, et alternatiivse efektiivse sideettevõtja täiendavad jaemüügi, tuumvõrgu haldamise ja üldhalduskuludega kulud ühenduse kohta ei ole kõrgemad reguleeritud lairibaühenduse hulgiteenust pakkuva sideettevõtja vastavatest kuludest. TTJA hinnangul on alternatiivsete efektiivsete sideettevõtjate lairibaühenduste jaeteenuste kasum piisav, kui nende osutamisel tasutakse Teliale lairibaühenduste hulgiteenuste eest ja lisaks võttes arvesse ka alternatiivsete sideettevõtjate täiendavad jaemüügikulud, tuumvõrgu haldamise kulud ja üldhalduskulud. Täpseid andmeid ei saa avaldada, kuna need on seotud osaliselt Telia konfidentsiaalse äriteabega, täpsemalt Telia jaemüügi kuludega.

Kokkuvõtvalt Telia poolt 2023. aastal kehtestatavad lairiba juurdepääsu hulgiteenuste hinnad võimaldavad alternatiivsel sideettevõtjal konkureerida Teliaga lairibaühenduste jaeturul.

Viimati uuendatud 11.10.2023