Euroopa Komisjon soovitab regulatsiooni vähendada muuhulgas ka Tallinnas, kus konkurents võiks toimida ilma regulaatori sekkumiseta. Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) jätkab Eesti sideturu analüüsiga, juhindudes juba uuest Euroopa side seadusandlusest.

Sel nädalal lõppes rahvusvaheline konsultatsioon Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti otsuste eelnõude osas, mis käsitlevad märkimisväärse turujõuga ettevõtja määramist ja kohustuste kehtestamist sidevõrgus kindlaksmääratud asukohas kohaliku juurdepääsu ja lairiba juurdepääsu hulgiturul. Need turud seisnevad oma võrgu teisele sideettevõttele kasutada andmises.
 
TTJA analüüsi kohaselt jätkaks märkimisväärse turujõuga ettevõtja Telia Eesti AS, nii nagu see on seni olnud. Euroopa Komisjon soovitas täiendavalt analüüsida Tallinna piirkonda, eesmärgiga hinnata selle linna konkurentsi toimimist ilma TTJA sekkumiseta. Kuivõrd Komisjoni hinnangul on Tallinnas konkurents pigem toimiv ja piisav, siis poleks vaja selles linnas märkimisväärse turujõuga ettevõtet enam määrata ega regulatsiooni rakendada.
 
Lisaks on Komisjoni hinnangul oluline, et analüüs vastaks pigem juba uuele, peatselt rakenduvale Euroopa side seadusandlusele.
 
Kuna turuanalüüside käigus peab TTJA võimalikult suures ulatuses arvestama Euroopa Komisjoni seisukohtadega, siis, kaaludes komisjoni esmaseid tähelepanekuid, otsustas TTJA neid täiendavalt analüüsida, ning võttis eelnõu konsultatsioonilt tagasi. Euroopa Komisjoni sekkumine liikmesriikide turuanalüüsidesse ei ole midagi tavapäratut. Põhjuseks võib olla uuele regulatsioonile üleminek ja Euroopa Komisjoni soov vähendada turu reguleerimist.
 
Komisjon ei ole oma seisukohtades käsitlenud kiire interneti kättesaadavust Eestis ega operaatorite turupositsiooni kuritarvitamist. Kuni uute turuanalüüside läbiviimiseni jäävad kehtima märkimisväärse turujõuga ettevõtja olemasolevad kohustused, mis tagavad olemasoleva konkurentsi toimimise. Vastavate analüüside tagasivõtmine ei halvenda olukorda tarbijatele sideteenuste tarbimisel ega mõjuta olemasolevat konkurentsiolukorda turul.

Airi Ilisson

kommunikatsiooniuht