TTJA: e-poest ostetud avatud pakendiga tooteid võib tagastada, kuid on erandeid

27.08.2021 | 09:15

Paljud e-kauplejad on ekslikult arvamusel, et müügitingimustes võib kauba tagastamisõiguse välistada, kui tarbija on toote pakendi avanud. Euroopa Kohus on leidnud, et taganemisõigust ei saa kasutada üksnes juhul, kui avatud pakendiga kaupa ei ole enam võimalik tervisekaitse või hügieenilistel põhjustel turustada. Milliseid e-poest ostetud tooteid tasub tagastada ja millistel tingimustel, selgitab TTJA ettevõtluse osakonna kaubandustalituse jurist Elnara Nadžafova.

14-päevane taganemisõigus on välistatud vaid eeldusel, et toote enda olemus seda ei luba või kauplejal on liialt keeruline muuta toode uuesti müügikõlblikuks nii, et ka tervisekaitse või hügieeni nõuded oleksid täidetud. Sellisteks toodeteks võivad olla näiteks kosmeetikatooted – huulepulgad, kreemid jne. Taoliste toodete puhul võib kaupleja toote tagastamisest keelduda ka siis, kui pakend on suletud.

Siiski ei saa taganemisõigust välistada ka kauba puhul, millel on olnud enne tagastamist otsene kokkupuude inimese kehaga. Seda juhul, kui kauplejal on võimalik hooldusmeetmete (puhastamine või desinfitseerimine) abil taastada tagastatud kauba kõlblikkus selliselt, et toodet saaks uuesti ilma tervisekaitse või hügieeni nõudeid rikkumata kasutada ja turustada.

Tänapäeval on paljud tooted tootekirjelduse kohaselt suurema hügieenilisuse tagamiseks lihtsasti pestavad ja desinfitseeritavad. Näiteks on sellisteks toodeteks rinnahoidjad, pardel, kõrvaklapid ja epilaator:

  • rinnahoidjaid on tarbijal võimalik proovida ka kaupluses, sarnaselt nt meeste alussärkidele;
  • kõrvaklappide puhastamiseks ei ole vaja kasutada eripäraseid vahendeid või meetmeid, mis annaks kauplejale põhjuse välistada kõrvaklappide puhul taganemisõiguse;
  • ka pardlid ja epilaatorid on puhastatavad ja desinfitseeritavad, mistõttu ei esine tervisekaitse või hügieenilisi põhjuseid, mis välistaksid nende tagastamise.

Küll võib selliste toodete puhul ette tulla juhtumeid, kus klient vastutab kauba väärtuse vähenemise eest, kui ta on kaupa kasutanud enamal määral, kui seda lubatakse tavapäraselt teha poes.

Iga üksikjuhtumi puhul tuleks hinnata eraldi, kas kaup on tagasisaatmiseks kõlblik. Kaupleja ei saa müügitingimustes tagastamist üleüldiselt välistada, vaid peab arvestama üksnes nende juhtumitega, kus kaup on tervisekaitse või hügieenilistel põhjustel tagasisaatmiseks kõlbmatu.

Elnara Nadžafova

jurist