MUST REEDE: 5 olulist kontrollküsimust enne ostu sooritamist

25.11.2021 | 11:04

Ameerikast alguse saanud soodsate müügipakkumiste kampaania on vallutanud ka Eesti. „Musta reede“ kõrval võib rääkida ka „mustast novembrist“ või „mustast nädalast“, sest ahvatlevaid pakkumisi on internetis sel kuul rohkelt. Kuidas veenduda, et soodushind sisaldaks ikka allahindlust ja et tundmatu, kuid ülisoodsate pakkumistega veebileht ei osutuks pettuseks? TTJA tarbijate ja ettevõtjate nõustamise osakonna juhataja Kristina Tammaru soovitab tarbijatel enne maksmist läbi teha check-list ehk kontrollküsimused.
    • Jaga

1.    Kas kõik vajalikud kaupleja andmed on olemas?                        
Vaata kindlasti, kas e-pood on registreeritud Eestis või mõnes muus riigis ja mis andmeid ta enda kohta avaldab. 
Euroopa Liidus registreeritud e-poodidel on seadusega ette nähtud andmete avaldamine, mis võimaldab neid identifitseerida. E-poe veebilehel peab kindlasti olema järgmine teave: ettevõtte nimi ja asukoht ning e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul pöörduda; kauba tagastamise, pretensiooni esitamise ja garantii tingimused; mis tingimustel tagastatakse sobimatu kaup ning kes kannab tagastamiskulud. 
Nende andmete puudumisel ei ole tegemist seadusekuuleka kauplejaga. Ainult koduleheaadress ei anna aimu kaupleja taustast, sest näiteks tippdomeeni .ee taga ei pruugi olla Eesti ettevõte. 

2.    On kuvatud hinnad ja soodustused realistlikud?                   
„Musta reede“ pakkumiste hulgas hoogustuvad ka sellised veebileheküljed, kust leiab n-ö bränditooteid või kaubamärgi kaupu, kuid liiga odav hind viitab selgelt odavatele võltstoodetele või pettusele. Uuri järgi, kas teised samade kaubamärkide tooteid müüvad poed kasutavad teistsugust hinnaklassi? Tasub meeles pidada, et kui ka toote pilt või kirjeldus tundub tõetruu, kuid veebiaadress sisaldab selliseid sõna nagu online, stock, supreme, cheap, sale jms, peaks enne ostu sooritamist kaaluma, kas tegemist on ikka originaaltoodete ja reaalse veebipoega. 

3.    Tean täpselt, palju see ost mulle maksma läheb?             
Kui märkad, et kaupleja asub väljaspool Euroopa Liitu, nt Hiinas või Ameerika Ühendriikides, võivad lisanduda käibe- ja tollimaksud, mis võivad soodustuse ära nullida. Ka kaupade tagasisaatmine võib olla liiga kallis.

4.    Olen veendunud, et kuvatud soodushind on tõepoolest odavam kui muudel päevadel?                     
Võta aega, et teha väike eeltöö. Võrdle näiteks sama toote hinda kaupluses kohapeal või teistes samu tooteid müüvates e-poodides. Kui on mõni konkreetne ostusoov, tee selle toote hind enne „musta reede“ pakkumisi kindlaks, siis saad aimu, kas pakutud soodushind ikka on odavam kui tavahind. Ära usalda pimesi, sest on kauplejaid, kes hindadega manipuleerivad.

5.    Saan tooted tagasi saata, kui mulle need ei sobi?                       
Loe läbi müügitingimused. Kuigi enamus tarbijaid peab ennast vilunud veebis ostlejateks, kes on kursis 14-päevase taganemisõiguse, tavapärase tarneaja või tagastamistingimustega, tasub alati vaadata, kas ja kuidas kaupleja tarbijat tema õigustest teavitab. Poed, kes ei anna üheselt mõistetavalt ja kirjalikult ostueelset teavet tarbija seaduslikest õigustest, või kelle koduleht sisaldab kirjavigu, ei ole usaldusväärsed. 


TTJA julgustab kõiki tarbijaid teavitama ebaausatest kauplemisvõtetest. Kui märkad sooduskampaaniate käigus ebaseaduslikku tegevust, edasta kohe vihje TTJA-le!
 

Britt-Heleen Kandimaa

kommunikatsiooni peaspetsialist