Tarbijaharidus

Pidev tarbijate harimine ja ennetava sisuga teavitustöö on Eesti tarbimiskultuuri arengu seisukohalt oluline. Selleks, et Eesti tarbija oleks teadlik ja oskaks enda eest seista, saab igaüks siit lehelt leida tarbijaõigustega seonduvat vajalikku informatsiooni.

100 küsimust-vastust

Lepingulises vaidluses ei saa Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet  (TTJA) anda ühest arvamust ja hinnangut kõigi asjasse puutuvate dokumentidega tutvumata. Tarbijale antakse nõustamisel juhised edasisteks toiminguteks ja selle tulem ei ole pooltele siduv.

Lepingulised vaidlused, milles pooled ei jõua kokkuleppele ja mille puhul tarbija leiab, et kaupleja on rikkunud lepingut ja/või seadust, lahendatakse tarbijavaidluste komisjonis.

Tarbija õigusi puudutavates küsimustes pöörduge infotelefonil 620 1707 tööpäeviti kella 10.00 - 15.00 või kirjutades info@ttja.ee.

Allpool toodud küsimused on koostatud tuginedes tarbijate poolt kõige sagedamini esitatavatele küsimustele.
  • Mis ma pean tegema, kui on ilmnenud probleem? 

Esimese asjana soovitame pöörduda kirjalikult kaupleja poole. Kaupleja peab Teie kaebusele vastama 15 päeva jooksul. Kui probleem ei lahene, on võimalus pöörduda tarbijavaidluste komisjoni.

  • Kui ma olen kaotanud kaupleja vastu usalduse, kas pean probleemi korral jälle tema poole pöörduma? 

Kui soovite hiljem esitada avaldust tarbijavaidluste komisjonile, peate olema eelnevalt pöördunud oma nõudega kirjalikult kaupleja poole.

  • Mida teha, kui kaupleja on Euroopa Liidu ettevõte? 

Esimese asjana tuleb pöörduda kaupleja poole. Kui probleem ei lahene, siis saate pöörduda Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskuse poole (e-post consumer@consumer.ee).

  • Mida teha, kui tegemist on näiteks USA või Hiina kauplejaga? 

Sellisel juhul ei saa tarbijavaidluste komisjon ega Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskus Teid aidata. Peate pöörduma kaupleja asukohajärgse riigi pädeva asutuse poole.

  • Mida teha, kui olen ostnud eraisikult asja, mis ei tööta korralikult? 

Kahe eraisiku vaheline vaidlus ei ole Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti ega tarbijavaidluste komisjoni pädevuses. Kui probleemile lahendust ei leia, on võimalik pöörduda kohtusse.

  • Veebilehel oli väljas üks hind, hiljem selgus, et hinnale lisandub käibemaks. Kas kaupleja võib nii hinda näidata?

Kaupleja peab tarbijale avalikustama lõpphinna, käibemaks peab olema arvestatud lõpphinna hulka.

  • Tellisin Facebookist toote enda arvates ettevõttelt, aga maksin eraisikule. Tagastamisega ei nõustuta. Mis on minu õigused?

Kui olete tasunud ostu eest eraisikule, siis on tegemist kahe eraisiku vahelise vaidlusega, mis väljub Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti ning tarbijavaidluste komisjoni pädevusest. Teil on võimalus pöörduda kohtusse. 

  • Kas juriidilisel isikul on 14-päevane taganemisõigus? 

14-päevane taganemisõigus on vaid tarbijal (füüsiline isik, kes tegutseb eesmärgil, mis ei ole seotud tema majandus- ja kutsetegevusega).

  • Kas e-pood on kohustatud tagasi võtma ka soodushinnaga tooted, kui olen taganenud 14 päeva jooksul? 

Tarbijal on õigus lepingust taganeda 14 päeva jooksul, see õigus laieneb ka soodushinnaga toodetele.

  • Kui toodet e-poe Eesti laos ei ole ja kaupleja tellib toote välismaalt, kas mul on endiselt õigus kasutada 14 päevast tagastusõigust? 

Tarbijal on ikka õigus lepingust taganeda 14 päeva jooksul.

  • Kui saan e-poest defektse toote, kas mul on ka sel juhul õigus 14-päeva jooksul taganeda? 

Tarbijal on õigus lepingust taganeda 14 päeva jooksul. Soovitame esimesel võimalusel fikseerida kauba seisukorra ja pöörduda koheselt kaupleja poole.

  • Kes peab tasuma e-poest ostetud kauba tagastamise kulud? 

Esimese asjana soovitame üle vaadata lepingutingimused. Üldjuhul peab tagastamiskulud tasuma tarbija. Tarbijal ei ole kohustatud kulusid kandma, kui kaupleja ei ole teda teavitanud, et tagastamiskulud maksab tarbija.

  • Kas e-poest tellitud kodutehnika/mööbli tagastamisel 14 päeva jooksul peab ettevõtte korraldama transpordi? 

Ei, lepingust taganemisel ei saa tarbija nõuda kauplejalt kaubale järele tulemist (ja kauba ära viimist).

  • Kui kiiresti saan e-poodi tagastatud toote eest raha tagasi?

Kaupleja peab raha tagastama tarbijale viivitamata, kuid mitte hiljem kui 14 päeva möödumisel taganemisavalduse kättesaamisest.

  • Kui kaupleja ei tarni lubatud tarneajaga tellimust ja ma soovin taganeda, kas see on võimalik ja kui kiiresti peab kaupleja raha tagastama?

Kui kaupleja ei ole tellimust täitnud lubatud aja jooksul, siis võib tarbija ka lepingust taganeda. Kauplejal on võimalik kohustus täita pangaülekandega, mis võtab väga vähe aega, siis ei ole põhjendatud tagasimaksmisega viivitamine rohkem kui mõned päevad.

  • Kas kaupleja on kohustatud mulle müüma toote e-poes nähtava hinnaga, isegi kui hind oli ekslik või toode on otsas? 

Kui kauplejal ei ole võimalik ekslikult väljareklaamitud viisil kaupa/teenust müüa, siis on tal õigus lepingust taganeda ja tagastada tarbijale saadu.

  • Tellisin e-poest toote (nt pesumasin, kohvimasin vms), panin kodus tööle ja soovin ikkagi ostust 14 päeva jooksul taganeda. Kas mul on õigus kogu raha tagasi saada või on kauplejal õigus arvestada väärtuse vähenemisega?

Tarbijal on õigus tootega tutvuda, kuid tal ei ole õigust seda kasutada. Juhul kui ostetud tootega tutvumise käigus on toote väärtus vähenenud, on müüjal õigus nõuda tarbijalt toote väärtuse vähenemise hüvitamist. 

  • Tellisin e-poest kaupa ja kaupleja pani tellimuse väidevalt teele. Minuni ei ole tellimus jõudnud. Kelle poole ma peaksin pöörduma - kas kaupleja või tarnija/vedaja?

Tarbija on lepingu sõlminud e-poega ja probleemide korral suhtleb tarbija siiski e-poega. Tarbija ei pea pöörduma tarnija/vedaja poole.

  • Kas e-poest tellitud isikukaitsevahendit (nt näomask) saab 14 päeva jooksul tagastada?

14-päevast taganemisõigust ei kohaldata, kui ostetud on selline suletud pakendis asi, mis ei ole kõlblik tagasisaatmiseks tervisekaitse või hügieenilistel põhjustel, ja kui see pakend on pärast kohaletoimetamist avatud. Pakendi avamine ei tähenda aga mitte postipaki, vaid toote pakendi avamist.

  • Kas ma saan tagastada madratsit?

Madrats ei kuulu tervisekaitselise ega hügieenilise kauba hulka ja seda saab 14 päeva jooksul tagastada isegi siis, kui pakend on avatud. 

  • Kas mul on õigus e-poe tellimusest taganeda enne, kui tellimus on minuni jõudnud? 

Tarbijal on õigus e-poe tellimusest taganeda ka enne tellimuse kohaletoimetamist. Selleks tuleb pöörduda esmalt e-poe poole ja uurida, kas tellimus on juba teele pandud. Kui tellimus on teele pandud, tuleb see kättesaamisel tagastada vastavalt e-poe tagastustingimustele.

  • Facebookis ühes e-poes müüakse ilmselgelt võltskaupa. Kuhu pean sellest teatama?

Võltsitud kauba müük on Eesti Vabariigis keelatud ning keelu rikkumise uurimisega tegeleb Maksu- ja Tolliamet. Kui kinnitust on leidnud asjaolu, et tegemist ei ole originaaltootega, siis on võimalus pöörduda Maksu- ja Tolliameti poole, kes koostöös Politsei- ja Piirivalveametiga tegeleb võltstoodete müügi piiramisega. Tollile saab anda infot võltsitud kauba kohta tasuta vihjetelefonil 800 4444 või e-posti aadressil vihje@emta.ee.

  • Mis on minu õigused veebilehel www.osta.ee ostlemisel?

Enne tehingu sooritamist soovitame tutvuda lepingutingimustega, mis on leitavad veebilehel Osta.ee kasutajaleping. Enne ostu sooritamist/pakkumise tegemist tuleb veenduda, et toode (ja ka transpordiviis) on Teile sobivad. Kui probleemid on tekkinud eraisikult ostetud kaubaga, on tegemist kahe eraisiku vahelise vaidlusega, mida saab lahendada kohtus. Kui müüja on juriidiline isik, on Teil tarbijana õigus 14 päeva jooksul lepingust taganeda. Samuti saab kauba puuduse korral esitada müüjale pretensiooni ja vajadusel esitada hiljem avaldus tarbijavaidluste komisjonile.

  • Kas saan ostetud kauba 14 päeva jooksul tagastada, kui pakend on katki läinud?

Kaup tuleb tagastada komplektsena ja koos pakendiga. Juhul kui ostetud tootega tutvumise käigus on pakend hävinenud, on tarbijal endiselt 14-päevane taganemisõigus, kuid müüjal on õigus nõuda tarbijalt toote väärtuse vähenemise hüvitamist. 

  • Mis siis saab, kui kaupleja mulle ei vasta ja kaupleja koduleht on suletud?

Kui kaupleja ei vasta tarbija kaebusele 15 päeva jooksul, saab tarbija pöörduda avaldusega tarbijavaidluste komisjoni poole.

  • Kas kaupleja kodulehel peab olema kirjas, kuidas toimub arveldamine poes kohapeal?

Kaupleja on kohustatud müügi/teenuse osutamise kohas andma tarbijale teavet maksmise võimalustest. Kaupleja võib selle teabe avaldada lisaks ka kodulehel.

  • Kas kaupleja peab võimaldama poes kaardimakset?

Kaupleja võib teenindusmugavuse huvides võimaldada tarbijale kaardimakset, kuid seadusest tulenevalt sellist kohustust ei ole.

  • Kas poest ostetud kaupa on õigus sarnaselt e-poele tagastada?

Kauplejal ei ole jaekauplusest ostetud puudusteta asja asendamise või tagasiostmise kohustust. Kaupleja võib tarbija soovile vastu tulla ja toote kas tagasi osta või ümber vahetada, kuid sellist kohustust tal seadusest tulenevalt ei ole.

  • Kui teenindussaalis ja kassas on erinev hind, kas kauplejal on kohustus müüa toode hinnasildil märgitud odavama hinnaga?

Kui müüja on ekslikult sisestanud tootele vale hinna või vale tootekirjelduse, vale hind/vale teave tuleb andmebaasi veast, võib tegemist olla eksimusega ja eksimuse mõjul vale hinnaga/vale teabega lepingu sõlminul (nii tarbijal kui ka müüjal) on õigus tehing tühistada. Kui kauba hind erineb teenindussaalis ja kassas, siis kaupleja ei ole kohustatud müüma toodet soodsama hinnaga.

  • Kui reklaamis on kaubad allahinnatud -30%, aga poes tegelikult ei ole, kas mul on sellele vaatamata õigus -30% suurusele allahindlusele?

Esimese asjana tuleb tarbijal pöörduda kaupleja poole, et saada teada, millisele kaubagrupile allahindlus kehtib. Kui tarbija hinnangul on tegemist eksitava reklaamiga, siis saab sellest teavitada Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametit e-posti teel info@ttja.ee.

  • Kas kaupleja on kohustatud tootega kaasa andma eestikeelse kasutusjuhendi?

Tehniliselt keerukale, ohtlikke aineid sisaldavale või kasutamisel erioskust nõudvale kaubale peab tootja lisama kasutusjuhendi. Kasutusjuhendi puudumisel tuleb tarbijal pöörduda kaupleja poole ja küsida eestikeelset kasutusjuhendit. Kui kaupleja seda ei saada, on tarbijal õigus ka lepingust taganeda. 

  • Kui mu alaealine laps on ostnud ilma minule teadmata poest asju, kas mul on õigus kaup tagastada?

Alaealise poolt seadusliku esindaja eelneva nõusolekuta tehtud tehing on tühine. Esimese asjana tuleks ühendust võtta kauplejaga, kui probleemile lahendust ei leita, siis saab pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole. 

  • Kas kaupleja võib müüa 10-euroseid saapaid, mis võivad paari kasutuskorraga laguneda? 

Eesti Vabariigis on vaba hinnakujundus, sellest tulenevalt kauplejad saavad ise määrata oma kaubale hinna. TTJA ei saa kohustada kauplejat müüma kaupa tarbijale sobiva hinnaga. Kui ostetud kaubal ilmneb puudus, siis kauplejal on õigus toode kas parandada või asendada. Kaupleja ei ole kohustatud koheselt raha tagastama.

  • Kui ostan samal päeval kaks paari ühesuguseid jalanõusid ja üks paar läheb katki, kas saan teise paari ka tagastada?

Kui ühel jalanõu paaril on ilmnenud puudus, siis kauplejal on õigus see paar jalanõusid kas parandada või asendada. Kaupleja ei ole kohustatud tagasi ostma koheselt ka teist paari jalanõusid.

  • Mis õigused mul on, kui ostetud toode oli defekti tõttu allahinnatud?

Pretensiooni õigus ei ole Teile täielikult välistatud ka defektset kaupa müües. Siinkohal aga saate kaupleja poole pöörduda siiski nende puuduste korral, millistest Te ostu hetkel ei teadnud. 

  • Ostsin second-hand’ist kleidi. Kodus avastasin, et kleit on katki. Kas võin selle tagastada ja oma raha tagasi saada?

Võlaõigusseadus ei tee seoses pretensiooni esitamise õigusega vahet, kas tegemist on uue või kasutatud kauba müügiga. Sellest tulenevalt on Teil õigus nõuda kauba parandamist või asendamist kauplejalt ka siis, kui ta müüb kasutatud kaupa.

  • Mulle tullakse koju, esitletakse uut toodet ja ma nõustun lepingu sõlmima, ent hiljem muudan ikkagi oma meelt. Kas mul on võimalik sellest lepingust taganeda? 

Tarbija võib väljaspool äriruume sõlmitavast lepingust taganeda põhjust avaldamata 14 päeva jooksul. Tarbija on väljaspool äriruume sõlmitavast lepingust taganenud tähtaegselt, kui ta on ettevõtjale selle kohta teate ära saatnud taganemistähtaja jooksul. 

  • Mulle esitleti toodet kodus ning sõlmisin lepingu. Paar päeva hiljem soovisin lepingust taganeda, kuid müüja ütles, et pean maksma 500 € toote väärtuse vähenemise eest. Kas tõesti pean nii palju maksma?

Tagastamisele kuuluva asja halvenemise korral vastutab tarbija asja kasutamisest tingitud väärtuse vähenemise eest üksnes juhul, kui ta on asja kasutanud muul viisil, kui on vaja selle olemuses, omadustes ja toimimises veendumiseks. Et veenduda asja olemuses, omadustes ja toimimises, peaks tarbija käsitsema ja kasutama seda üksnes nii, nagu tal lubataks tavapäraselt teha poes. Kaupleja peab tõendama, et kauba väärtus on vähenenud ja tõendada tuleb ka väärtuse vähenemise suurust ehk summat, mille võrra on väärtus vähenenud. Võimaliku vaidluse korral saab tarbija pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole.

  • Kui ma nõustun telefoni teel pakutavaga, kas mul tekib sellest kohe lepinguline suhe? 

Telefonimüügil tuleneb võlaõigusseadusest oluline nõue, mille järgi on tarbija telefoni teel ettevõtja algatusel sõlmitud lepingu korral kõne käigus võetud kohustustega seotud üksnes juhul, kui ettevõtja on telefonis edastatut kinnitanud püsival andmekandjal ja tarbija on oma tahet olla telefoni teel võetud kohustustega seotud kinnitanud kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis (nt e-kiri).

  • Aga kui kaupleja ei edasta mulle püsival andmekandjal lepingut või ma ei nõustu kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis pakkumisega?

Eelnimetatud nõuete rikkumisel loetakse asi, teenus või muu sooritus, mille ettevõtja on tarbijale edastanud, tellimata asjaks, teenuseks või muuks soorituseks. Ettevõtjal ei teki tellimata asja saatmise, teenuse osutamise või muu soorituse tegemise korral tarbija vastu nõudeid. Tarbija vaikimist või tegevusetust ei loeta tarbija nõustumuseks. Eelkõige tähendab see, kui tarbijale saadetakse koju asi, mida ta ei ole tellinud, on välistatud ettevõtja ja tarbija vahel lepingulise suhte tekkimine. Tarbija võib soovimatu paki saatjale tagastada.

  • Mida teha, kui mul on probleem postiteenusega?

Postiteenuse osutamine on reguleeritud postiseadusega. Kui on probleeme postiteenusega, siis tuleb esimese asjana pöörduda teenuse osutaja poole. Vajadusel teavitada juhtunust ka Konkurentsiametit. Kahju hüvitamise nõudega saab pöörduda ka tarbijavaidluste komisjoni poole, kuid sellisel juhul peab tarbija suutma tõendada tekkinud kahju suurust.

  • Kui ma olen parkimisel märkinud kogemata vale tsooni või parkimiskell on paigast nihkunud, kas mul on õigus parkimistrahvi vaidlustada?

Parklasse sõites või parkima asudes peab tarbija tutvuma parkimisala tähistaval märgil oleva infoga. Kui tarbija on parklasse sõitnud ja auto parkima pannud, on ta nõustunud parkimistingimustega. Auto juurest ei tasu lahkuda enne, kui on veendutud, et parkimise alustamine on õnnestunud ja kogu teave (auto number, tsooni valik) on õige. Soovitame olla sõiduki parkimisel alati väga tähelepanelik (veenduge, et olete õiges parklas/parkimistsoonis/registreerinud sõiduki parkimiskioskis/määranud õige parkimise algusaja), et vältida võimalikke ebameeldivusi. Kui märgite näiteks valesti parkimise algusaja või parkimistsooni, tekib kauplejal alus nõuda leppetrahvi.

  • Rentisin auto ja kaupleja keeldub tagatist tagastamast, kuna sõidukil tuvastati kahjustus. Väidetavalt on see minu rendiperioodil tekkinud, ent ma olen kindel, et see oli seal juba varem. Mis on minu õigused?

Tarbijal on võimalik teha kaebus kauplejale, milles on välja toodud konkreetne nõue. Avalduse menetlemine tarbijavaidluste komisjonis toimub asjas olevate kirjalike dokumentide alusel. Kui Teil ei ole võimalik esitada dokumente, mis kinnitaks juhtunut, ei pruugi kaebuse menetlemine olla edukas. Tegemist võib olla tõendamatu olukorraga, kui tarbijal ei ole võimalik tõendada, et kahjustus oli sõidukil juba varem. Sellisel juhul tuleks kaaluda võimalust pöörduda sama vaidluse lahendamiseks maakohtusse ja esitada vastav hagiavaldus. Kohtul on õigus kuulata ka tunnistajaid.

  • Kui minu aastaid vana mantel rikutakse keemilises puhastuses, siis mis on minu õigused?

Esimese asjana tuleb tarbijal teha kaebus, milles on välja toodud konkreetne nõue. Kui omavahel probleemile lahendust ei leita, siis on tarbijal võimalik pöörduda avaldusega tarbijavaidluste komisjoni poole. Rõivaste puhul on tegemist asjadega, mida selle omanik on kandnud, seega ei saa selle hüvitamisel otseselt lähtuda rõivaste soetamisväärtusest. Tarbija peab olema valmis tõendama oma nõude suurust (nt mantli ostmist tõendav dokument).

  • Mul on mitmeid probleeme uue prügiveo firmaga. Mis ma pean tegema?

Esimese asjana tuleb ühendust võtta prügifirmaga. Kui üleskerkinud probleem on seoses arvetega, siis tarbija saab hiljem pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole. Kui probleem ei ole seotud arvetega, siis on võimalik pöörduda kohaliku omavalitsuse poole. 

  • Olen ostnud iluteenuseid (10 protseduuri) järelmaksuga. Soovisin lepingust taganeda, kuid kaupleja väidab, et taganeda ei saa ja pean protseduurid ära kasutama. Kas tõesti pean need nüüd ära kasutama?

Tarbija võib tarbijakrediidilepingust taganeda põhjust avaldamata 14 päeva jooksul. Taganedes tarbijakrediidilepingust saab tarbija taganeda ka müügilepingust. Kui tarbija soovib järelmaksu lepingust taganeda, siis tuleb taganemisavaldus esitada nii iluteenuse osutajale kui ka järelmaksu pakkujale.

  • Kas mu lennureisile kohaldub Euroopa Liidu lennureisijate õigusi kaitsev määrus?

Euroopa Liidu lennureisija õigusi reguleerivat määrust kohaldatakse: 

  1. reisijate suhtes, kes lendavad välja Euroopa Liidu liikmesriigi lennujaamast;
  2. reisijate suhtes, kes lendavad kolmanda riigi lennujaamast Euroopa Liidu liikmesriigi lennujaama, kui lendu opereeriv lennuettevõtja on Euroopa Liidu lennuettevõtja,

ja eeldusel, et sellistele reisijatele ei ole antud hüvitist või makstud kompensatsiooni ning nad pole saanud abi selles kolmandas riigis.

  • Mis on minu õigused, kui mu lend tühistati?

Esimese asjana tuleb tarbijal pöörduda lennuvedaja poole. Kui Teie lend tühistati, siis on Teil õigus valida piletiraha tagastamise, marsruudi muutmise või tagasilennu vahel.

  • Mis on minu õigused, kui mu lend hilines?

Reisijal, kelle lend on sihtkohta hilinenud vähemalt kolm tundi, on õigus saada lennuettevõtjalt hüvitist (125 € - 600 €). Esimese asjana tuleb pöörduda lennuvedaja poole. Täpsemalt saab lugeda Lennureisija õigused - ECC-net.

  • Mida teha, kui mu pagas sai kahjustada/läks kaduma?

Esimese asjana tuleb teha lennuvedajale kaebus pagasi kahjustumise/kaduma mineku kohta. 

  • Reisifirma ei ole raha tagastanud ja ütleb, et maksab siis, kui lennufirmalt tagasimakse saab. Kas mul on kohustus seni oodata?

Reisikorraldaja peab reisijale tegema tagasimakse viivitamatult pakettreisilepingu lõpetamisest arvates, kuid mitte hiljem kui 14 päeva jooksul.

  • Kui soovin reisivahendaja abil sõlmitud reisilepingust taganeda, kas ma pean pöörduma selleks reisivahendaja või reisikorraldaja poole?

Kui reisikorraldaja on Eesti ettevõte ja Te soovite reisilepingust taganeda, siis tuleb pöörduda avaldusega reisikorraldaja poole. Kui reisikorraldaja ei vasta või Te saadud vastusega ei nõustu, saate pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole. 

  • Kuidas ma saan spordiklubiga sõlmitud tähtajalise lepingu lõpetada? 

Esimese asjana peate üle vaatama sõlmitud lepingu tingimused, kus on kirjas mõlema poole õigused ja kohustused (sh lepingu lõpetamine). Kui soovite lepingut ennetähtaegselt lõpetada, tuleb Teil esitada spordiklubile avaldus. Kui spordiklubiga lahendust ei ole võimalik leida, siis saate pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole.

  • Millised on minu õigused broneeringu (nt mängutuba, kosmeetikateenus) tühistamisel?

Esimese asjana tuleb üle vaadata sõlmitud lepingu tingimused, oma soovist tuleb kauplejale teada anda ja kui kokkulepet ei saavutata, siis saate esitada avalduse tarbijavaidluste komisjonile.

  • Millised on minu õigused, kui üritus jäeti ära või muudeti ürituse aega?

Kui üritus on ära jäänud või on muudetud ürituse kuupäeva ja Teile ei sobi uus kuupäev, on Teil õigus lepingust taganeda ja küsida raha tagasi. Lepingust taganemiseks tuleb teha vastavasisuline pöördumine korraldajale.

  • Kui ma olen Piletilevist ostnud pileti ja üritus jääb ära, siis kelle poole ma pean pöörduma, et raha tagasi saada? 

Sellisel juhul tuleb pöörduda ürituse korraldaja poole. Üldjuhul on teave ürituse korraldaja kohta avaldatud nii veebilehel kui ka piletil.

  • Kinkekaart on aegunud, kas mul on õigus nõuda, et kaupleja lubaks kinkekaarti siiski kasutada?

Kui kinkekaart on tähtajaline (ning see on märgitud kaardile), Te ei ole seda tähtaja jooksul ära kasutanud, siis ei ole kauplejal kohustust hiljem (pärast kinkekaardil nimetatud kuupäeva) kaarti vastu võtta. 

  • Tahan järelmaksu (kohustuse) ennetähtaegselt lõpetada, aga müüja ei ole nõus. Mis on minu õigused?

Sellisel juhul tuleks esimese asjana üle vaadata sõlmitud lepingu tingimused, milles on kirjas mõlema poole õigused ja kohustused (sealhulgas ka lepingu lõpetamine).  Kui leiate, et lepingu järgi on Teil siiski õigus järelmaksuleping ennetähtaegselt lõpetada, siis saate pöörduda lahenduse leidmiseks tarbijavaidluste komisjoni poole.

  • Inkassofirma on esitanud suure võlanõude. Kas pean selle tasuma?

Kui inkassofirma on esitanud Teile võlanõude, siis soovitame pöörduda avaldusega inkassofirma poole ning küsida võlanõude alusdokumente. Kui probleemile lahendust ei leia, saate pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole.

  • Mu täiskasvanud laps on võtnud mitu kiirlaenu, mida ta ei suuda nüüd tagasi maksta. Ükski ettevõte ei ole küsinud pangaväljavõtet. Kas nii võib laene anda?

Krediidiandja on kohustatud seoses tarbijakrediidiga järgima vastutustundliku laenamise põhimõtet. Krediidiandja võib tarbijaga sõlmida krediidilepingu vaid juhul, kui ta on tarbija krediidivõimelisuse hindamise tulemusel jõudnud veendumusele, et tarbija on krediidivõimeline. Esimese asjana on võimalik pöörduda laenuandja poole ja kui laenuandjaga probleemile lahendust ei leita, on võimalik pöörduda kohtusse.

  • Mis saab, kui kaupluses ei võeta pretensiooni vastu? 

Tarbijal on võimalik saata oma kaebus e-posti teel, kaupleja peab kaebusele vastama 15 päeva jooksul.

  • Kas kauplejal on õigus keelduda pretensiooni vastu võtmisest, kuna mul on tšekk kadunud?

Ostu sooritamist võib tõendada mitmel erineval viisil nt ostutšeki, arve, pangakonto väljavõtte või mõne muu dokumendiga, millest nähtub tehingu sooritamise aeg ja pooled.

  • Mitu korda pean andma kauplejale võimaluse asja parandada? 

Kauplejal on puuduse ilmnemisel õigus toode kas parandada või asendada. Kui kaupleja on puuduse parandanud ja sama(laadne) puudus ilmneb uuesti, on tarbijal õigus lepingust taganeda.

  • Mis vahe on pretensiooni esitamise õigusel ja garantiil? Kas mul on 2-aastane garantii või mitte? 

Müügigarantiiks on müüja lubadus müüdud asi garantiis ettenähtud tingimustel tasuta või tasu eest välja vahetada, parandada või tagada muul viisil asja vastavus garantiis ettenähtud tingimustele, millega antakse ostjale seaduses sätestatust soodsam seisund. Garantii andmine on kauplejale vabatahtlik. Kui kaupleja ei anna garantiid, siis tarbijal (füüsiline isik, kes tegutseb eesmärgil, mis ei ole seotud tema majandus- ja kutsetegevusega) on seadusest tulenevalt õigus esitada pretensioone kahe aasta jooksul.

  • Kas kasutatud auto ostmisel kehtib samuti 2-aastane pretensiooni esitamise õigus / 2-aastane garantii?

Garantii andmine on vabatahtlik. Kui kaupleja ei ole andnud garantiid, siis on tarbijal ka kasutatud auto ostmisel 2-aastane pretensiooni esitamise õigus.

  • Kui kaupleja ei saa asja remontida ja asendab toote, kas ta peab andma mulle sama toote või on tal õigus ka näiteks anda selle asemel kinkekaart?

Asja asendamine tähendab täpselt samasuguse toote asemele andmist ehk kõik näitajad peavad olema samad nt värv, suurus, mudel jne. Te ei pea nõustuma kinkekaardiga. Kui kauplejal ei ole võimalik asendada täpselt sama asjaga, siis on Teil õigus lepingust taganeda. 

  • Kui kaua võib asi paranduses olla?

Parandamise aega ei ole seaduses täpselt defineeritud. Seega peab kaupleja asja parandama mõistliku aja jooksul. Mõistlik aeg võib ulatuda mõnest päevast (nt jalatsid, rõivad) kuni ühe kuuni olenevalt asja olemusest ja asjaoludest. 

  • Ostsin endale uue kodumasina. Juba kohe alguses ilmnes defekt ja toode läks remonti. Mis on sellises olukorras minu õigused?

Kui ostetud tootel on ilmnenud puudus, siis kaupleja võib toote kas parandada või asendada. Kaupleja ei ole kohustatud koheselt raha tagastama.

  • Mis on minu õigused olukorras, kus tellitud töö käigus tekitatakse kahju (näiteks lõhutakse ära põrand)?

Lepingulist kohustust rikkunud lepingupool peab hüvitama üksnes kahju, mida ta nägi rikkumise võimaliku tagajärjena ette või pidi nägema lepingu sõlmimise ajal ning kahju hüvitamise kohustuse aluseks oleva asjaolu ja tekkinud kahju vahel peab olema põhjuslik seos. See tähendab, et kahjunõude käsitlemisel tuleb igal konkreetsel juhul välja selgitada, kas kahju on tekkinud, kui suur on selle ulatus ja kas kaupleja selle eest vastutab või mitte. Kahju tõendamise kohustus on kahjunõude esitajal, st antud juhul tarbijal.

  • Tahan, et kaupleja teeks töö ümber, aga tema arvates on kõik korras ja mul ei ole õigus midagi rohkem nõuda. Mida sellises olukorras teha?

Kui tarbija ei nõustu kaupleja vastusega, siis peab ta oma nõuet tõendama. Tõendada saab näiteks vastava eriala eksperdi/spetsialisti arvamuse või hinnanguga. Tarbija saab oma nõude koos eksperdi arvamusega esitada kauplejale.

  • Olen ostnud korteri. Ehitaja teeb kõik garantiitööd ära teise aasta lõpus. Kas tehtud parandustöödele saab esitada pretensioone?

Jah. Kui teostatud parandustööd on puudusega või tehtud ebakvaliteetselt, siis tuleb sellest esimesel võimalusel ehitajale teada anda, soovitatavalt kirjalikus vormis. Võimaliku vaidluse korral saate pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole. 

  • Kes saab tarbijavaidluste komisjonile avalduse esitada?

Tarbijavaidluste komisjonile saab avalduse esitada tarbija, kes on tehingu toimumist tõendavas dokumendis (nt ostutšekk, arve, arvelduskonto väljavõte) märgitud. Kui tarbija nimel soovib avalduse esitada kolmas isik, peab selleks olema tarbija volikiri.

  • Kas juriidiline isik saab esitada avalduse tarbijavaidluste komisjonile? 

Avalduse komisjonile saab esitada vaid tarbija, kes on füüsiline isik (kes tegutseb eesmärgil, mis ei ole seotud tema majandus- ja kutsetegevusega).

  • Kuidas ma saan avalduse esitada?

Avalduse saate esitada elektrooniliselt tarbijavaidluste komisjoni kodulehekülje kaudu. Kui soovite avalduse esitada volikirja alusel tarbija esindajana või erandjuhul posti teel, võtke ühendust e-posti aadressil avaldus@komisjon.ee

  • Mis dokumendid ma pean avalduse juurde lisama?

Avaldusele tuleb lisada tehingu toimumist tõendav dokument (arve, maksekorraldus, leping jms), kauplejale esitatud kaebus ja kaupleja vastus ning muud nõuet tõendavad dokumendid/fotod.

  • Kui olen ostnud toote, mis osutub defekseks, kas kaupleja on kohustatud põhjendama, miks ta ei vastuta? Kaupleja vastab ühe lausega, et ei ole tema süü. Miks pean tarbijana sellises olukorras ekspertiisi tellima?

Kui Te ei nõustu kaupleja vastusega, siis tuleb Teil oma nõuet tõendada. Kaebuse menetlemine toimub asjas olevate kirjalike dokumentide alusel ja kui Teil ei ole võimalik esitada dokumente, mis juhtunut kinnitaks, ei pruugi vaidluse lahendamine olla edukas. 

  • Kas tarbijavaidluste komisjonile saab avalduse esitada vene keeles? Kes kannab tõlgi kulud?

Tulenevalt tarbijakaitseseadusest (§ 52 lg 1) on komisjoni töökeel eesti keel. Tõlgi kulud kannavad vaidlevad pooled ise.

  • Kus teha vajaduse korral ekspertiisi ja kes kannab ekspertiisi kulud?

Vaidluse lahendamiseks tuleb lasta vaidlusalune ese üle vaadata pädeval spetsialistil (nt volitatud garantiiremondi teostaja, teine sarnaste toodete parandamisega/tootmisega tegelev ettevõtja). Kui eksperdi/spetsialisti hinnangul on tootel ilmnenud puudus tingitud tootmisdefektist või muust lepingutingimustele mittevastavusest, on tarbija nõue tõendatud ning nõue on komisjonis kaalukam ja tarbijal on õigus nõuda müüjalt muu hulgas ka spetsialisti hinnanguga seotud kulude hüvitamist.

  • Kui kiiresti avaldust menetletakse?

Üldjuhul võtab avalduse menetlus aega kuni 90 päeva.

  • Mida teha, kui kaupleja komisjoni otsust ei täida?

Kui kaupleja ei täida komisjoni otsust, on tarbijal võimalik pöörduda sama vaidluse läbivaatamiseks kohtusse. 

  • Kaupleja ei täitnud komisjoni otsust, aga teda ei ole enam mustas nimekirjas. Miks kaupleja on nimekirjast eemaldatud?

Kaupleja kustutatakse n-ö mustast nimekirjast, kui ta on komisjoni otsuse täitnud või kaupleja nimekirja kandmisest on möödunud üle 12 kuu.

  • Kas komisjon saab aidata mind kohtusse pöördumisel (hagiavalduse koostamisel)?

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametil ega tarbijavaidluste komisjonil ei ole pädevust pakkuda õigusabi kohtule vajalike menetlusdokumentide koostamisel.

  • Kui olen esitanud avalduse, aga probleem kauplejaga laheneb, kuidas sellest teavitada?

Kui vaidlus laheneb, siis saate saata e-kirja e-posti aadressile info@ttja.ee.

  • Mida teha, kui mul on probleem korteriühistu tegevusega? 

Korteriühistu ja selle liikmed ei ole omavahelistes suhetes kaupleja ja tarbijad tarbijakaitseseaduse  tähenduses. Mittetulundusühingu (sh korteriühistu) ja tema liikme vaidlus kuulub lahendamisele eranditult maakohtus, kui pooled ei suuda vaidluses kohtuvälist kokkulepet saavutada.

  • Mida teha, kui ma ei ole töötasu saanud kätte täies ulatuses?

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet ega tarbijavaidluste komisjon ei lahenda töölepingust tulenevaid vaidlusi. Sellisel juhul saate pöörduda Tööinspektsiooni poole.

  • Mida teha, kui mul on tekkinud probleem korteri üürileandjaga?

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametil ega tarbijavaidluste komisjonil ei ole pädevust lahendada üürilepingust tulenevaid vaidlusi. Soovitame uurida, kas üüritava pinna asukohas on olemas tegutsev üürikomisjon. Kui seal ei ole üürikomisjoni loodud, on võimalik pöörduda oma õiguste kaitseks kohtu poole.

  • Mida teha, kui mul on tekkinud probleem tervishoiuteenuse osutamisel?

Tarbijavaidluste komisjon ei lahenda vaidlusi, mis on seotud tervishoiuteenusega. Tervishoiuteenuse osutamisel tekkinud probleemide ja eriarvamuste lahendamisega tegelevad:

  1. tervishoiuteenuse osutaja;
  2. Eesti Haigekassa, kes kontrollib haigekassa ja tervishoiuteenuse osutaja vahelise lepingu täitmist (arstiabi järjekorrad, rahalised suhted arstiabi osutajatega);
  3. Terviseameti järelevalve osakond, kes kontrollib ja hindab tervishoiuteenuse osutamise nõuetekohasust ehk vastavust õigusaktidele;
  4. Sotsiaalministeerium, kes korraldab tervishoiuteenuse kvaliteedi eksperthindamist, kus antakse sõltumatu hinnang patsiendile osutatud tervishoiuteenuse sisulisele kvaliteedile.
  • Kas mul on õigus nõuda ka moraalse kahju hüvitamist?

Kui kahju tekitamine on kindlaks tehtud, kuid kahju täpset suurust ei saa kindlaks teha, sealhulgas ka mittevaralise kahju tekitamise ja tulevikus tekkiva kahju korral, otsustab hüvitise suurus vaid kohus. Seega tuleb moraalse kahju hüvitamiseks pöörduda kohtusse.

  • Mida teha, kui mul on probleem liikluskindlustusega?

Liikluskindlustusega seotud küsimustega soovitame pöörduda Eesti Liikluskindlustuse Fondi poole.

  • Kaupleja suhtes on alustatud pankroti- või likvideerimismenetlus. Kas tarbijavaidluste komisjon saab mind aidata?

Tarbijavaidluste komisjoni sekretariaat jätab avalduse menetlusse võtmata, kui tarbija vastaspoole suhtes on algatatud pankroti- või likvideerimismenetlus. 

  • Miks on e-poes ja tavakaupluses erinevad hinnad? Kas see on lubatud?

Eesti Vabariigis on vaba hinnapoliitika ning Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametil ei ole pädevust sekkuda ettevõtete hindade kujundamisse.

  • Mida teha, kui mul on kaebus kaupleja klienditeenindaja kohta?

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametil ega tarbijavaidluste komisjonil ei ole pädevust teostada järelevalvet ettevõtte töötajate käitumise üle või muul moel hinnata kaupleja töötajate käitumise otstarbekust või sobivust teenindusolukorras. Te peaksite ise andma tagasisidet kaupleja esindajale vahetult erinevate pöördumiste vormis. See võimaldab kauplejal sisse viia vajalikke muutusi/muudatusi, et tagada parem klienditeenindus.

  • Mida teha, kui ma avastasin toidust võõrkeha?

Toidu kvaliteediga seotud küsimused on reguleeritud erinevate seadustega, milliste täitmise üle on järelevalve teostamise pädevus Põllumajandus- ja Toiduametil. Probleemide korral saab pöörduda Põllumajandus- ja Toiduameti poole.

  • Mida teha, kui ma saan e-posti aadressile soovimatuid reklaame?

Elektrooniliste kontaktandmete kasutamist otseturunduses reguleerib elektroonilise side seadus. Esimese asjana saab pöörduda reklaami saatja poole. Kui reklaamide saatmine jätkub, siis teavitada Andmekaitse Inspektsiooni.

  • Mida teha, kui mul on tekkinud võlad seoses laenukohustustega?

Kui on tekkinud olukord, kus ei ole võimalik tasuda kõiki võetud kohustusi, siis esimese asjana tuleks pöörduda laenuandja poole. Võimalusel võtta ühendust ka võlanõustajaga. Rohkem infot leiate siit.

  • Kuhu ma peaksin pöörduma, kui mul on probleem silmaarsti või optometristiga? 

Kui on pretensioon silmaarstile, siis Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametil ega tarbijavaidluste komisjonil ei ole pädevust aidata. Kui probleem on optometristiga, siis on tarbijal võimalik pöörduda tarbijavaidluste komisjoni poole.

  • Mis on minu õigused, kui ühistranspordi buss ei tule / ei peatu? 

Esimese asjana soovitame sellest teada anda bussifirmale ja kui probleem on korduv, saate teavitada Ühistranspordikeskust.

  • Mida teha, kui eraisik on paki teele pannud ja postiteenuse eest maksnud, aga paki saaja pakki kätte ei saanud?

Kuna lepingu postiteenuse osutajaga on sõlminud paki saatja, siis peab probleemide korral suhtlema postifirmaga tema. Kui tekkinud probleem ei lahene, siis on juhtunust võimalik teada anda Konkurentsiametile.

  • Kas Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet saab lepingu üle vaadata ning anda nõu?

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet saab tarbijatele osutada teenuseid, mille täitmine on ametile määratud tarbijakaitseseadusega. Amet ei osuta tarbijatele lepingute ülevaatamise ja nendele hinnangu andmisega seotud õigusnõustamist.

  • Harku vallas tõusis vee hind peaaegu kolm korda. Kas selline hinnatõus on ikka lubatud?

Vee- ja kanalisatsiooniteenuse hinna kohta saab selgitusi anda vastava hinna kehtestanud kohalik omavalitsus ja ka Konkurentsiamet. Konkurentsiamet kooskõlastab hinnad ning  teeb riiklikku järelevalvet ühisveevärgi ja –kanalisatsiooniseaduses ning selle alusel kehtestatud õigusaktides sätestatud nõuete täitmise üle.

Tarbijahariduse videosari

Neljas huumoriga vürtsitatud videos on toodud näiteid tüüpilistest olukordadest, millega keskmine tarbija võib silmitsi seista.

Lühivideod on sündinud koostöös Andres Maimiku ja Rain Tolgiga.
Remote video URL

Oh, puhkus! Lõpuks ometi saab reisida. Ja veel kuhu – Pariisi!

Sõpradele saab tõesti öelda, et oled Pariisis ja see on iseenesest tõsi.. aga kui tegelikult jõuad soovitud sihtkoha ehk Prantsusmaa pealinna asemel hoopis Lääne-Virumaal asuvasse külla, siis peab paraku Eiffeli asemel tegema selfisid kõrgepingemasti taustal.

Kui teenus ei vasta lubatule, võta kauplejaga ühendust. Kui kaupleja ei kõrvalda puudused, on reisijal õigus hüvitisele.
Remote video URL

Lepingu sõlmimise tasu, komisjonitasu, menetluskulud, halduskulud… Esmapilgul tundub justkui huvitav muster, aga lähemal (luubiga) vaatlusel selgub, et kirja on pandud hoopis lepinguga kaasnevad lisakulud.

Probleemi tekkimisel pöördu kõigepealt kirjalikult kaupleja poole ja kui kokkuleppele ei jõua, aitab vaidluse lahendada tarbijavaidluste komisjon.

Igasuguse lepingu sõlmimisel loe see kõigepealt põhjalikult läbi, tutvu tingimustega, vajadusel küsi lisainfot ja alles siis, kui oled veendunud, et oled kõigest aru saanud ja kõigega nõus, anna allkiri. 
Remote video URL

What a beautiful view… Anyway, pane oma allkiri siia, siia ja siia! Excellent service!“ Mida teha, kui oled broneerinud hotellitoa, mis lubab imeilusat vaadet, ning kohale jõudes selgub, et vaateks on pilt seinal?

Kodust eemal reisides on kõikvõimalikud ootamatused kerged tekkima. Abiks ei pruugi olla ka teenindav personal, kellest on vahel üpris keeruline aru saada. 

Kui probleemid reisides ei lahene, siis tasub võtta ühendust Euroopa Liidu tarbija nõustamiskeskusega ECC, kes nõustab Sind tarbijaõiguste osas Euroopa Liidus ja aitab piiriülese kaebuse lahendamisel. 
Remote video URL

Rokimees tellis internetist vägeva mikrofoni, mis kohale jõudes osutus hoopis… vetsupotiharjaks.

Et sellist pentsikut olukorda vältida, saab igaüks enne ostu sooritamist teha vajaliku taustauuringu:

  • Uuri kaupleja kodulehte: kas tegemist on juriidilise isikuga, on seal olemas kontaktandmed ning viited tagastamisele ja pretensioonide esitamisele;
  • Vajadusel guugelda, kas üldse selle riigi kaupleja vastu saab TTJA aidata ja millise riigi seadused talle kehtivad;
  • Vaata ka musta nimekirja.

Viimati uuendatud 08.04.2021