Rail Baltic

Rail Baltic on rohevööndi raudteetranspordi taristu projekt, mille eesmärk on integreerida Balti riigid Euroopa raudteevõrku. Rail Balticu projekti elluviijateks on Eesti, Läti ja Leedu. Kolme riigi ministeeriumid asutasid 2014. aastal ühisettevõtte RB Rail AS, mis on põhikoordinaator raudtee ehitamisel ja Rail Balticu projekti arendamisel. Rail Balticu arendamise eest ja Eesti riigi huvide esindamise eest ühisettevõttes RB Rail AS, vastutab Eestis Rail Baltic Estonia OÜ.

Rail Balticu projekteerimise aluseks on Eestis 2018. aastal heaks kiidetud maakonnaplaneeringud. Maakonnaplaneeringute faasis juhtis Rail Balticu projekti laiapõhjaline juhtkomitee ning töögrupp, kuhu kuulusid Pärnu, Rapla, Harju maavanemad ning maavalitsuste esindajad, samuti Eesti Raudtee, Keskkonnaministeeriumi, Maa-ameti, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi esindajad. Maakonnaplaneeringute eelprojekteerimise viis läbi OÜ Reaalprojekt, kes teostas töid koos partneritega Hendrikson&Ko OÜ, EA Reng AS ja Kelprojektas UAB.

Vastavalt ehitusseadustiku ja planeerimisseaduse rakendamise seadusele § 13 punktile 2 käsitletakse mitut kohalikku omavalitsust läbiva joonehitise trassi asukohavaliku planeeringut riigi eriplaneeringuga. Vastavalt ehitusseadustiku § 39 punktile 2 on ehitusloa andjaks Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet kui ehitusloa taotlus sisaldab ehitisi, mille ehitamise aluseks on riigi eriplaneering.

Vastavalt EhSRS §13 punktile 4 võib eriplaneeringut täpsustada ehitusseadustiku §-s 27 sätestatud projekteerimistingimustega planeeringus näidatud trassikoridori osa piires. Trassi koridorist välja ulatuvate rajatiste ehitamise aluseks saavad olla kohaliku omavalitsuse poolt väljastatud projekteerimistingimused (kohalikud teed) või Transpordiameti poolt väljastatud projekteerimistingimused (riigimaanteed). 

Projekteerimistingimused on vajalikud ehitistele kui eriplaneeringus ei ole neid käsitletud (lisandunud ökoduktid, tunnelid jms) või kui asukoht või muud olulised parameetrid on olulisel määral täpsustunud (nt kui ehitis nihkub eriplaneeringu joonisel kuvatud alast välja). 

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet menetleb Rail Balticu projekteerimistingimusi, ehitus- ja kasutuslubasid ehitisregistris www.ehr.ee. Loamenetluse protsesside kohta saab täpsemalt lugeda siit:

Rail Balticu raudteeskeem

Ühisettevõtte uuring

Eesti, Läti ja Leedu peaministrite 10.11.2011. vastu võetud ühisavaldus seadis eesmärgiks Rail Baltic 1435 mm rööpmelaiusega uue raudteeliini rajamiseks ja hilisemaks majandamiseks ühisettevõte loomise.

Ühisettevõtte asutamise võimaluste kaardistamiseks viis pan-Balti advokaadibüroode allianss TRINITI läbi uuringu.

Teostatavusuuringu tulemused

Rail Baltica uuringute projekti 1. etapiks oli teostatavusuuringu koostamine. Eesti, Läti ja Leedu ühishanke tulemusena viis uuringu läbi briti konsultatsiooniettevõte AECOM Ltd.

Tasuvusuuringu tulemused saavad aluseks Eesti, Läti ja Leedu valitsustele Rail Baltica edasise arendamise jaoks vajalike otsuste tegemisel. 

Siin on teostatavusanalüüsi tulemused kättesaadavad elektroonsel kujul. Kaardimaterjali avamiseks on vajalik vastava tarkvara olemasolu.

1 | 1

Ehitusmaavarade varustuskindluse uuring

Uuringu eesmärk oli hinnata, millistest maavaradest saab toota Rail Balticu ehituseks vajaminevaid täitematerjale ja saada teada, kas selliseid maavarasid on Eestis piisavalt.

Rail Balticut on plaanitud ehitada ajavahemikus 2020 - 2026, kuid suurim vajadus ehitusmaavarade järele langeb ehitusperioodi algusesse, aastatele 2020 - 2024.

Aiakatkestuste uuring

Eelprojekti kohaselt on Rail Balticu trass kavas kogu ulatuses piirata ohutuse tagamiseks aedadega. Kuna aiad takistavad märkimisväärselt ulukite liikumist, siis võeti eesmärgiks analüüsida aiakatkestuste võimalikke tehnilisi lahendusi, mis vähendaks barjääriefekti, vältides samas ohtu inimestele ja loomadele.

Uuring on esimeseks etapiks aiakatkestuste tehniliste võimaluste uurimisel, edasi kavatsetakse alustada tehniliste lahendust testperioodi olemasoleva raudtee ääres. Uuringu koostasid OÜ Rewild ja OÜ Hendrikson & Ko eksperdid.

Viimati uuendatud 21.09.2022